How to Identify Skills Gaps Within Your Small Business

Ako odhaliť nedostatky v schopnostiach vášho tímu

Zamestnanci sú hnacou silou každého malého a stredného podniku, no iba ak majú správne nástroje a schopnosti, ako ich používať. Colin Blumenthal, viceprezident Sharp Europe IT Services, sa zaoberá tým, ako môžu zamestnanci pomôcť identifikovať a prekonať nedostatky v schopnostiach vo svojich organizáciách.

Či už pracujete na diaľku alebo v kancelárii, môže poskytnutie správneho školenia v správnom čase zamestnancom umožniť vyššiu produktivitu. Samotné školenie však nezaistí, že bude zamestnanec pre firmu prínosom. Celoeurópsky prieskum vykonaný spoločnosťou Sharp Europe oslovil 5 000 malých a stredných podnikov a zistil, že nedostatok kompetencií zamestnancov v oblasti IT je jedným z najväčších technických problémov, ktorým podniky čelia.

Pri pohľade na každodenný chod podniku je však potrebné zohľadniť nielen IT schopnosti, pretože prieskum takisto zistil, že ak ide o prácu mimo kancelárie, viac než tretina zamestnávateľov sa domnieva, že je produktivita zamestnancov v tomto čase nižšia. Môže to byť spôsobené nedostatočnými možnosťami pripojenia k zariadeniam a sieťam, môže však ísť aj o problémy s usporiadaním stola zamestnancov pracujúcich z domova.

Na prvý pohľad sa tieto aspekty nemusia javiť ako nedostatky v schopnostiach, ak však bráni produktivite a pohode zamestnancov, ide o problém, ktorý je potrebné riešiť. 

Pochopenie nedostatkov v schopnostiach zamestnancov

Porozumenie nedostatkom v schopnostiach zamestnancov je dlhodobým problémom, ktorého riešeniu sa musia malé a stredné podniky priebežne venovať vo všetkých oblastiach podnikania, ak chcú rast. To platí najmä v čase, keď vstupujeme do éry umelej inteligencie, ako je napríklad Microsoft Copilot, pretože nutnosť rýchlo sa prispôsobiť a prijať nové spôsoby práce je stále dôležitejšia.

Nedostatky v schopnostiach je možné v každej organizácii prekonať školením, podporou a priebežným vzdelávaním. Skôr ako sa však problémy vyriešia, je potrebné ich v prvom rade identifikovať. Preto je pre majiteľov firiem nevyhnutné naučiť sa identifikovať nedostatky v schopnostiach v rámci ich vlastnej prevádzky – ale v akých oblastiach sa tieto nedostatky nachádzajú?

Nižšie je uvedený kontrolný zoznam hlavných problémov, ktoré musia zamestnávatelia riešiť, ak chcú mať produktívnych a zdravých zamestnancov bez ohľadu na to, či pracujú z kancelárie alebo na diaľku.

Digitálna gramotnosť: Zamestnanci pracujúci na diaľku sú do značnej miery závislí od technológií poskytovaných firmou, počnúc pochopením hardvéru až po používanie správnych softvérových nástrojov. Preto je pre úspech v podnikaní nevyhnutná zodpovedajúca úroveň digitálnej gramotnosti. Vďaka priebežnému školeniu a pravidelným obnovovacím kurzom sa zamestnanci zdokonalia v používaní rôznych softvérových aplikácií, komunikačných nástrojov a online platforiem pre spoluprácu.

Povedomie o kybernetickej bezpečnosti: Väčšina prípadov narušenia bezpečnosti vo firme je spôsobená ľudskou chybou. Pracovníci by si preto pri používaní digitálnych nástrojov mali byť vedomí rizík v oblasti kybernetickej bezpečnosti, ako sú phishingové útoky alebo úniky dát. Z nášho prieskumu vyplýva, že 33 % európskych podnikov bolo niekedy zasiahnutých útokom počítačového vírusu. Štúdie navyše zistili¹, že cieľom kybernetickej kriminality sa častejšie stávajú malé podniky.

Zdravie a ergonómia: Práca doma znamená pre každého niečo iné, od vyhradenej miestnosti až po sedenie na pohovke alebo hot desking na jedálnom stole. Je však mimo pochybnosti, že zamestnanci musia byť vybavení informáciami o správnej ergonómii, pravidelných prestávkach a udržiavaní zdravej rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom. V opačnom prípade môže mať nevhodné usporiadanie domácej kancelárie dopad na fyzické a duševné zdravie zamestnancov.

Komunikačné schopnosti: Nástroje na spoluprácu a komunikáciu, ako je Microsoft Teams, zásadne zmenili spôsob práce. Nie všetci musia byť v kancelárii každý deň. Je však nevyhnutné naučiť sa komunikovať stručne a jasne a zamestnanci si musia osvojiť schopnosti, ako zdieľať informácie prostredníctvom e-mailov, chatových správ a virtuálnych schôdzok.

Sebamotivácia a odolnosť: Práca na diaľku môže niekedy viesť k izolácii. Budovanie odolnosti čiže schopnosti prispôsobiť sa zmenám okolností pomáha zamestnancom zvládať prekážky a udržiavať si duševnú pohodu. Učenie zamestnancov schopnostiam, ako pracovať bez priameho dohľadu, im pomôže udržať si motiváciu a sústredenie. To je možné dosiahnuť rôznymi prístupmi, od stanovenia cieľov, udržiavania rutiny až po naučenie schopnosti, kedy sa od práce odpútať a urobiť si čas len pre seba.

Time Management: Práca z domova vyžaduje sebadisciplínu a efektívne riadenie času. Zamestnanci musia stanoviť priority úloh, vymedziť hranice medzi prácou a osobným životom a vyhýbať sa rozptyľujúcim vplyvom. Do nášho centra Real World Hub sme pridali ďalšie tipy na správu času.

Riešenie týchto nedostatkov v schopnostiach prostredníctvom školenia, podpory a priebežného vzdelávania môže zvýšiť efektivitu kancelárskych pracovníkov pri práci na diaľku aj v kancelárii.