Zatiaľ čo Európa začína uvažovať o návrate do kancelárií, je hybridný spôsob práce populárnejší než kedykoľvek inokedy. Ian Barnard, senior viceprezident pre marketing a produktový manažment spoločnosti Sharp NEC Display Solutions, sa zamýšľa nad tým, ako môžu firmy lepšie integrovať hybridné schôdze, aby boli zamestnanci stále spojení a mohli efektívne spolupracovať.
Rozvoj hybridnej práce viedol k významnému posunu v spôsobe práce. Stále častejšie sa stretávame s hybridnými schôdzami, ku ktorým sa účastníci pripájajú tak z kancelárie, ako vo virtuálnom priestore. Ak však podniky, ktoré také hybridné riešenia prijímajú, chcú byť úspešné, musia prekonať viacero problémov.
Z nedávnej správy spoločnosti Sharp, ktorá vykonala prieskum medzi viac než 6 000 kancelárskymi pracovníkmi v malých a stredných podnikoch v Európe, vyplýva, že pracovníci majú so zvládnutím technológie videokonferencií ťažkosti. Polovica (49 %) kancelárskych pracovníkov sa zhodla, že je im použitie tejto technológie nepríjemné a dávajú prednosť osobným schôdzam, a necelá polovica (47 %) priznala, že je pre nich používanie rôznych videokonferenčných platforiem mätúce.
Aktívne zapojenie všetkých účastníkov sa v prípade virtuálnych schôdzí preukázalo tiež ako problematické. Viac než polovica (53 %) kancelárskych pracovníkov má pocit, že je ťažšie počas vzdialených schôdzí udržať koncentráciu, a takmer traja z desiatich (28 %) pripúšťajú, že niektorí ľudia sa môžu cítiť opomenutí a nie sú súčasťou tímu.
To súviselo aj s problémami s komunikáciou, keď 22 % respondentov uviedlo, že je náročnejšie komunikovať, pretože stále viac spoločností prechádza na model kombinujúci ľudí pracujúcich z kancelárie a na diaľku. Podľa 17 % respondentov je zároveň ťažšie prichádzať s novými nápadmi a vykonávať brainstorming, zatiaľ čo 16 % respondentov uviedlo, že viesť úspešné a užitočné schôdze na diaľku je všeobecne ťažšie.
Zmena uvažovania o hybridnej práci
Hoci hybridná práca zjavne prináša problémy, náš prieskum odhalil aj viacero výhod, v neposlednom rade možnosť zamestnancov často pracovať z domu alebo z iných miest bez toho, aby to malo negatívny dopad na chod podniku. Zo správy dokonca vyplýva, že 55 % z našich respondentov je pri práci na diaľku produktívnejších.
Ako teda môžu podniky hybridnú prácu lepšie integrovať? V prvom rade, nikdy nebola vhodnejší čas na revitalizáciu kancelárií, ktorá by zvrátila obvyklý prístup, keď sa do existujúcich priestorov natesná čo najviac ľudí. Redšie obsadenie kancelárií znižuje riziko krížovej infekcie, priečky môžu vytvoriť viac priestoru na brainstorming aj spoločnú prácu a spoločenské priestory, kde sa môžu zamestnanci schádzať, sú potom miestom na neformálne stretnutia a zdieľanie nápadov.
Sociálny aspekt práce je pri práci na diaľku rovnako dôležitý. Počas hovorov si ponechajte čas na neformálnu konverzáciu, ako aj pri osobnom stretnutí. To môže mať pre osoby pracujúce na diaľku obrovský význam, pretože im to pomôže cítiť sa ako aktívni členovia a nie len pasívni pozorovatelia tímu. Stručne povedané, ide o snahu obnoviť v hybridnom prostredí tie „stretnutia pri automate na vodu“, také typické pre kancelárske prostredie.
Podniky by sa mali viac snažiť o to, aby schôdze na diaľku boli interaktívne a aby si ľudia mohli navzájom odovzdávať nápady. To pomôže bojovať proti „únave zo Zoomu“ a podporí kreativitu.
Zmeny prostredníctvom školení
Pre úspech či neúspech hybridnej práce sú rozhodujúce taktiež školenia, ktoré pomáhajú zamestnancom nielen pochopiť, ako používať technológie, ktoré sú základom hybridnej práce, ale zároveň ako viesť úspešné a produktívne schôdze.
To môže zahŕňať školenia o ideálnom načasovaní aktivít alebo o tom, ako do rozhovoru zapojiť všetkých vrátane introvertov a služobne mladších kolegov. Súčasťou môžu byť aj školenia o potrebných nástrojoch, ako sú interaktívne displeje a odpočinkové miestnosti.
Pre úspešné hybridné schôdze na post-pandemickom pracovisku je však zo všetkého nedôležitejšie správne vedenie. Úspech vyžaduje dôveru a rešpekt a veľká časť tejto dôvery sa v pracovnom prostredí buduje na sociálnej úrovni. Aby zamestnanci mohli v novom svete hybridných schôdzí čo najlepšie prispieť tímovému úspechu, musia sa vedúci pracovníci firiem prispôsobiť.
Ako môžu technológie napomôcť pozitívnej zmene
Zistenia spoločnosti Sharp zdôrazňujú význam správneho nastavenia hybridnej práce. Je dôležité, aby schôdze boli interaktívne a podporovali kreativitu, najmä keď vo virtuálnom prostredí môže byť oveľa náročnejšie prísť s novými nápadmi. Taká interaktivita medzi účastníkmi podporuje aktívnu účasť a technológia je pre jej rozvoj kľúčová.
Spoločnosť Sharp vyvinula Synappx platformu aplikácií a služieb, ktorá prepája technológie, informácie, ľudí a nápady s jediným cieľom – podporovať spoluprácu. Tieto produkty boli vyvinuté so zameraním na budúcnosť hybridných schôdzí a spolupracujú s existujúcimi kancelárskymi technológiami, aby preniesli pohodlie inteligentných domácich technológií aj na pracovisko.
Napríklad, Synappx Go, zaisťuje produktivitu bez ohľadu na to, kde sa práve nachádzate. Umožňuje ľahko prispôsobiť mierku obsahu na veľký displej alebo skenovať dokumenty a uvoľňovať tlačové úlohy z multifunkčnej tlačiarne, to všetko zo smartfónu. Synappx Meeting potom začína schôdze včas, aby sa vaši zamestnanci mohli sústrediť na spoluprácu a zdieľanie nápadov. Nemusíte si robiť starosti s pripojením veľkej obrazovky alebo spustením konferencie. Synappx mDesk je zároveň ideálny pre hybridnú prácu, pretože prináša jadro Synappx Meeting do vášho virtuálneho pracovného priestoru.
Ak sa chcete dozvedieť viac o hybridnej práci alebo o vyššie uvedených nástrojoch a riešeniach od spoločnosti Sharp, kontaktujte nás.